Leo Bloeme clubwedstrijd 2022 – Jury bespreking
Onderstaand lees je de opmerkingen die Dick Sleiffer over elke foto had by de jurering voor de Leo Bloeme 2022 wedstrijd.
Hierbij dient te worden aangetekend dat de beschrijvingen betrekking hebben op een voorbeschouwing die Dick thuis heeft gedaan op basis van toegezonden digitale bestanden. Bij de bespreking in de zaal werden aan de hand van de toelichting van en discussie met de leden een aantal opmerkingen gedeeltelijk aangepast.
Een indrukwekkend landschap met groene voorgrond.
Foto met een open kader waardoor de weidsheid nog eens benadrukt wordt. Mooi dat lucht ook nog wat blauw laat zien als contrast met het groen.
Het jongetje onder de boom is wel heel eenzaam. Toch wel een foto die een zekere emotie uitstraalt. Of het jongetje echt eenzaam is doet er eigenlijk niet toe. Het beeld suggereert dat wel. Heel goed waargenomen en vastgelegd in deze foto zijn de mooie lagen van de wolken, de heuvels op de achtergrond en de wazigheid/onscherpte daarvan (diafragma f14). Dat de lucht en de wolken bijna de helft van het beeld beslaan is in deze foto niet echt jammer, want het geeft een mooie dynamiek aan de foto. Ik ben nooit in Afrika geweest. Wel vraag ik me af of het grasgedeelte ook echt zo groen en helder is als op deze foto. Misschien is het wat aangezet, maar dat geeft niet want het maakt de foto toch wat aansprekender.
Een avonduitzicht in Afrika. Wat een mooi landschap met al die heuvels zo mooi in lagen over ¾ van de foto verdeeld. Qua licht toon en kleur kan het bijna niet beter. Ik denk dat de maker naast de schoonheid van het landschap alleen maar rust wil tonen. En daar is de maker goed in geslaagd. Qua scherpte en scherptediepte (diafragma f 6.3) alleen maar complimenten. Mankeert niets aan.
Een havenlandschap in Amsterdam.
Eigenlijk heel mooie grijze foto. Sterk zijn de grijze accenten bij de duikboot en de huizenrij op de achtergrond. Door de lange sluitertijd (25 sec) zijn de wolken en het water een beetje glad/onscherp geworden en dat is mooi gevonden. Grappig is ook en versterkend in de foto dat vanaf links het water een mooie invoerende lijn heeft die leidt naar het monumentale gebouw. Je wordt van links naar rechts door de foto gestuurd. Goed gekozen om de huizenrij achterin wat onscherper te maken. Geeft de foto veel diepte. Het gebouw mooi uit het midden evenals de duikboot links. Een beetje jammer dat de witte paal links toch wat aandacht blijft vragen. Hij blijft bij mij in beeld ook als je naar het gebouw kijkt. Ook geluk gehad dat net boven het gebouw en boven in beeld net wat donkerdere wolken hangen, dan weer wat lichter en dan weer wat donkerder water. Geeft tocht wel een zekere dynamiek aan de foto.
Een grijze strandfoto met paarden en ruiters.
Een foto met weinig contrast, alleen maar grijs en onscherpte. Het lijkt bijna dat de onscherpte veroorzaakt wordt door een soort van stuifzand over het strand. De onscherpte komt, denk ik, vooral door het diafragma van 4.3. De sluitertijd was 200 dus dat zou een scherpere foto kunnen opleveren. Mooie grote perspectief en diepte in de foto door de lange voorgrond. De kern van het beeld ruwweg in het midden van de foto en de paarden helemaal in het midden. Maakt het heel symmetrisch. Ook de tinten van links naar rechts donker, licht, donkerder en weer lichter maakt de foto sterk.
Een Iphone foto van iets waarvan ik niet weet wat het is. Branding???? Qua sfeer en indruk die de foto maakt zou ik bijna denken dat de vorige en deze van dezelfde maker zijn, die graag in grijs werkt.
De foto heeft een mooi perspectief gekregen door de 5 of 6 golven die aankomen rollen. De wazigheid en het ontbreken van mensen maakt het ook voor mij wel iets saaier. Ik vind het wel creatief bedacht om op deze manier ook golven weer te geven. Zou een iets lager standpunt de foto nog meer lagen kunnen geven en daardoor sterker? Ik vraag het me af.
Ook een Iphone foto van waarschijnlijk dezelfde maker. Een mooi zeegezicht. Hoge horizon met een zeilschip en gele drijvende blokken net uit het midden en rechts de landpunt van een eiland denk ik. Maar vooral op de voorgrond intrigerende rode strepen. Wat kan dat zijn? Was dat er of is dat erin geshopt?
Het rood vraagt in de foto nogal wat aandacht. Je ogen blijven er naartoe trekken. De scherpte valt me een beetje tegen op mijn scherm.
De vraag blijft voor mij wat de maker wil laten zien? Vervuiling? Dan komt dat er wel uit.
Een mooi zeegezicht?, dan vind ik het minder geslaagd. Maar het is en blijft wel een aparte foto.
Een futenpaartje op de uitkijk.
Een foto met een heel open kader. Er is zelfs geen horizon te zien. Het licht verdwijnt heel mooi boven in de foto, wat de foto veel diepte geeft. De rietkraag versterkt dat nog eens.
Hoewel het een kleurenfoto is (ik zie de oranje haren rond de kop) lijkt het bijna op mijn computer een zwartwit/grijs foto. Compositie is goed gekozen, de beesten net uit het midden en wat rechts in de foto. De foto straalt rust uit.
Door de kleine golfjes rond de fuut zit er toch wel enige beweging in de foto en is het geen saaie foto meer. Waar wachten ze op?????
Een naaldbomenbos aan het vergaan.
Een mooi spel van verticale lijnen die nog versterkt en verlevendigd wordt door de bomen die al omgevallen zijn. De scherpte is in orde maar door de hoeveelheid bomen en zo dicht naast elkaar krijg ik het gevoel van onscherpte. Ik weet natuurlijk niet waarom de maker de foto maakte, maar als het is om aan te tonen dat het niet goed gaat met de bossen, dan zou ik de mooie blauwe lucht misschien wel weglaten en gaan voor zwartwit. Er zit een mooie diepte in weergeven door bomen achter elkaar en de nog bebladerde achtergrond loofbomen.
De liggende bomen op de voorgrond versterken de dieptewerking en kaderen het beeld mooi af. Het is wel een heel vol beeld. Overweldigt mij een beetje.
Het rode meisje
Centraal gepositioneerd klein meisje met een leesboek op een zwarte achtergrond. De rode kleding tegen de donkere achtergrond is mooi gekozen om een sprekende foto te krijgen. Ze lijkt behoorlijk geconcentreerd te zijn of is een goede toneelspeelster. Op mijn beeldscherm lijkt de foto rond de ogen niet 100% scherp te zijn. Is dat erg? Ik denk het niet omdat ze niet recht in de lens kijkt. In dat geval zou het storender zijn.
Een jong meisje/vrouw die je via de spiegel aankijkt.
Ze kijkt je best indringend aan. Bij het bekijken van de foto worden mijn ogen toch steeds getrokken naar de hand die tegen de spiegel zit en er is een beetje suggestie dat zij er ook een beetje naar kijkt. Donkere achtergrond geeft haar veel ruimte in het beeld dat heel gecentreerd is. Zou een andere uitsnede, waarbij de linkerkant minder zwart is de foto sterker maken? Dan krijgen ogen en handen misschien nog meer aandacht. Zit wel sfeer in de foto, net als bij het rode meisje.
Het meisje met de witte achtergrond.
Is dit nu al high Key? Ik weet het niet zeker, maar ik zie wel veel licht en wit. Ze staat weer heel centraal in beeld wat naar mijn mening voor portretten niet altijd de meest sterke compositie geeft. Zou een andere dan deze, meer getinte achtergrond haar beter laten uitkomen?
Ze kijkt me wel behoorlijk doordringend aan en dan ben ik eigenlijk uitgekeken want er gebeurt niet zoveel meer in de foto. Voor de ouders een prachtige foto in een album, maar voor een wedstrijd niet de meest voor de hand liggende.
Rokende chinees.
Deze haarscherpe foto, ook eigenlijk een straatfoto, wordt aantrekkelijk door de levendige achtergrond en de plaatsing net uit het midden. De rook is heel mooi gevangen en maar gelukkig dat er niet veel wind stond. Hij kijkt je zo nadenkend aan, wat zou hij denken?
Wanneer ik op mijn computer de foto wat uitvergroot zodat de hand nog net in beeld is, dan wordt hij voor mij indringender.
Pianomeisje.
Zou dat hetzelfde meisje zijn dat vorig jaar in de Bondsfotowedstrijd ook piano speelde?
Mooi scherp waar hij scherp moet zijn, een beetje drukke achtergrond maar de hoofdpersoon zit mooi uit het midden te poseren. Met de piano als invoerende lijn kom je vanzelf bij het meisje als je daar al niet gelijk naar kijkt en dan pas de piano goed waarneemt. De piano brengt door de opstelling wel wat perspectief in de foto, wat ik eigenlijk een beetje mis in de andere portretfoto’s.
Apen.
Wat een leuk portret van twee apen die ieder een andere kant opkijken. Er is kennelijk heel wat te zien. De kleinere links en je gaat vanzelf met je ogen naar de grotere rechts. Heel goed van scherpte met een donkere achtergrond. Het is een beetje aandoenlijke foto. Het roept toch wat emotie op, hun manier van kijken. Geslaagd apenportret. Gelukkig geen sporen van een gaas van het hok of iets dergelijks.
Doorkijkje vanuit een oude Franse of Belgische? Kerk?. De foto heeft een enigszins tegenlicht effect. Een beetje overbelichte buitenruimte waar een vrouw met mooi oplichtend haar naar staat te kijken. De meubels/kasten deden me een beetje denken aan de ouderwetse biechtstoelen. De collectebus rechts in beeld deed met gelijk aan een kerk denken.
Hier past een centrale symmetrische compositie heel goed. Heel goede authentieke interieurfoto.
De markt in Brugge.
Eigenlijk geen architectuurfoto hoewel het stadhuis dat zeker waard is. Nu een markttafereel dat beter past bij het thema straatfotografie. Er gebeurt wat: een vader met kind, een oudere wandelaar en iemand die op de voorgrond iemand anders begroet en vriendelijk toelacht.
De marktkoopman Heindrycks uit Blankenberg zal blij zijn met deze reclamefoto. De rode wagens vragen natuurlijk direct aandacht. Eerder zelfs dan de personen op de foto die geen hoofdrol lijken te spelen. Het lijkt te gaan om het afgebakende stuk waar de markt is en met mooie stadhuis op de achtergrond.
Goed van scherpte met enigszins doortekende lucht. Mooi beeld van een prettige zomerse marktdag.
Gebouw als duikplank.
Wat heeft deze fotograaf een goede positie genomen om dit gebouw en het straattafereel vast te leggen.
Goede scherpte en helder lucht met mooi doortekende wolken. Een verrassing om naar te kijken en uit te vogelen hoe het in elkaar steekt. Het gebouw staat aan een kanaal of rivier en het lijkt bijna dat de mensen die bovenlangs naar de rivier lopen daar van het gebouw kunnen afspringen. Er lijkt onder die horizontale wandelpromenade geen steunpilaren te staan. Bij nadere inspectie van de foto is er wel een glazen wand die door het spiegeleffect bijna wegvalt. Mooi contrast tussen een oud deel van de stad en de nieuwbouw. Er blijkt zelfs nog een meeuw op de balustrade te zitten
Is dit Keulen?
Hoewel de foto van zichzelf door de compositie al een sterke dieptewerking heeft, wordt dat nog versterkt door de twee personen op de voorgrond.
Huis met dak.
Een sterke onconventionele architectuurfoto. Onconventioneel door de uitsnede en het standpunt. Sterke lijnvoering vanuit de onderkant en links midden. Daardoor het kunstwerk van een ander, kunstig en creatief in beeld gebracht. Een foto met sterke contrasten. Er is een donkere hemel te zien hoewel de zon schijnt en dat doet vreemd aan, maar dat is wellicht de bedoeling van de maker.
Winkelstad.
Ik zie een foto die verticaal in tweeën is gedeeld: links bewust onscherp Winkelstad en rechts een gebouw met fietsen ervoor en zakken huisvuil of iets dergelijks en een tijdsaanduiding van 14 juni 2022. Wat bedoelt de fotograaf hiermee te zeggen. Het is voor mij niet duidelijk. De foto roept een groot vraagteken op. Er is ook niets spannends te zien. Kan de fotograaf dit s.v.p. uitleggen?
Rotterdam.
sterke actiefoto van het bootje dat er nog net door lijkt te willen glippen. Heeft een sterk zwartwit image met een geel bootje dat gelijk de aandacht afleidt van de mooie brug. De invoerende lijn van onderuit is goed gekozen. Mooie contrasten met een wolkenlucht die hier niet te veel aandacht vraagt. Precies het goede moment en plaats van het gele bootje. Goede timing dus.
Rotterdam
Mooie compositie van de paalwoningen. De kleuren geel en blauw in het midden versterken elkaar. Ik krijg een beetje het gevoel dat die huizen met die raampjes me een beetje zitten aan te kijken. Het is wat opdringerig/dreigend. Goed bedacht en goed uitgevoerd.
Spikkeltoren.
Een beetje saaie toren met daarachter een gebouw met het aanzicht van een industrieel complex, lijkt het, en nogal aanwezige draden van de tram. Ook in Rotterdam wellicht. De toren is wel mooi opgevrolijkt met witte blokken die erop geshopt lijken te zijn. De foto is overdag genomen, dus ik denk niet dat het licht van lampen is dat erop schijnt. Ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben, maar dan hoor ik dat graag van de maker. Goed van scherpte en perspectief en compositie, de toren uit het midden. De wolkenhemel lijkt niet helemaal te corresponderen met zon die lijkt te schijnen op het witte gebouw. Er is iets mee en ik weet niet wat.
Een high-key opname van drie eieren op een witte ondergrond (bord?). Er is vrijwel geen schaduw te zien. Een strakke vormstudie. Heel centrale compositie met goede scherpte en helderheid. Zulke witte eieren zonder vlekje heb ik nog nooit gezien. Een geslaagde high-key opname maar ook een beetje saai, in de zin van “ik ben er snel op uitgekeken”.
Ik weet niet waar ik naar kijk. Ik zie haren aan de rechterkant met kleuraccenten naar het midden toe en gekleurde draden aan de linkerkant. Er lijkt ook beweging in te zitten gezien de onscherpte. Gaat er achter de gekleurde haren ook nog een gezicht schuil wat enigszins vervormd is door de beweging? Wat is de groene staaf in het midden? Een raadselachtige foto.
Een raadselachtige macrofoto van een soort wesp die gevangen lijkt in soort “soep” waar een soort van voelhoorns uitsteken. Tamelijk grof van structuur of korrelig. Zou als een kunstwerk aan de muur kunnen hangen. Mooi kleurverloop van linksboven naar rechtsonder. Je bent er niet snel op uitgekeken. Lijkt wel scherp maar enigszins korrelig door het uitvergroten.?
Ik hoor graag wat de maker hierover kan vertellen.
Een foto met een open kader van een menigte voor het Buckingham Palace. Wie komt eraan? De koningin, toen nog in levenden lijve. Of is het begin september en komt de nieuwe koning weer naar het paleis. Misschien wel het laatste, want de foto lijkt gemaakt te zijn op 9 september. De helft van het dubbele hek is geopend, dus er kan een auto door en die rijdt daar inderdaad. Dat is nog net te zien tussen de armen door.
Interessante straatfoto van een belangrijke gebeurtenis. Er spreekt wel een zekere emotie en opwinding uit. Geeft de sfeer goed weer. Zwartwit is hier goed gekozen en er is een goed contrast in de foto. Het belang en nut van telefooncamera’s komt goed uit de verf. Ook het bijna moedeloze van de mensen direct voor de camera die niets zien.
Een kindje bij een bloemenzeetje ter ere van koning Elisabeth. Dat staat op de envelop te lezen. Ik vind het kindje erg aandoenlijk en is heel belangrijk in deze foto. De gezichtsuitdrukking past heel goed bij de reden van dit monumentje. De onderbenen op de achtergrond maken helder dat het er druk is. Die benen sluiten het kader rechts goed af. Links voert de lijn via de bloemen direct naar het kind. Wat jammer genoeg wel flink aandacht trek zijn de grote witte schoenen rechtsonder. Misschien zou ik ze eraf gehaald hebben of wat donkerder. Kleurenfoto past hier heel goed.
De foto heeft ook veel perspectief van de bloemen naar het kind en de onderbenen. Het verhaal erachter is heel duidelijk evenals de vorige foto van Buckingham Palace.
Een zwartwit foto die in Azië gemaakt zou kunnen zijn, maar waarschijnlijker bij een Aziatisch eethuis, waarschijnlijk in Londen want bij de plaatsaanduiding staat NW1, de wijk Cambden in Asian Alley Misschien zijn deze drie eerst foto’s wel allemaal door dezelfde persoon gemaakt????
De man wil zijn bestelling duidelijk met stokjes eten.
De verdeling van personen over de foto is goed gezien. Links een beetje vreemd kijkende vrouw, in het midden de vrouw van het eethuis en de klant rechts. Is door deze opzet zonder andere mensen in de omgeving een heel rustige foto, waar toch een zekere dynamiek in zit door het overhandigen van de stokjes. Zwartwit is mooi contrastrijk en helder. Het wat-waar-wanneer-waarom is helder. Ik blijf me wel een beetje afvragen waarom die linker vrouw zo triestig kijkt. Ze brengt in ieder geval enige emotie in de foto evenals de blij kijkende middelste vrouw. Foto is ook goed van scherpte, met zelfs een beetje onscherpte in de aannemende hand.
Omdat ik het een voorbeeld van straatfotografie vind heb ik deze ook toegevoegd aan deze groep van 4 foto’s.
Een kleurige persoon slapend op straat. Zo komen er geen klanten om de schoenen te laten poetsen. Het is geen saaie foto, maar straalt letterlijk veel rust uit. De man heeft wel een sjieke koffer achter zich staan.
Foto met heel centrale compositie. Een beetje jammer dat er een paaltje uit zijn hoofd komt. Ik denk dat ik die weggehaald zou hebben.
Natuurlijk wil de maker dit straattafereel vastleggen en heeft dat ook gedaan vanuit het standpunt waarvandaan hij kijkt, naar beneden fotograferend. Ik ben benieuwd hoe deze foto over zou komen als je vanuit een laag standpunt fotografeert. Zou de foto wel eens krachtiger kunnen maken.
Technisch gezien kan ik er geen kritische opmerkingen over maken. Wel dat de techniek helemaal in orde lijkt te zijn.